formate outdoor diferite = expuneri diferite

 

regimul de expunere, dimensiunile, vizibilitatea si segmentarea pot diferi fundamental

Felul in care un mesaj publicitar expus pe o locatie outdoor media este perceput, depinde de multi factori, cum ar fi:

Contextul in care este expus mesajul outdoor
Zona in care este amplasata o locatie publicitara outdoor poate fi foarte diferita: o autostrada, o intersectie, un stadion, incinta unei benzinarii, o statie de autobuz. Panourile de tip citylight aflate langa magazinul Unirea ofera un regim de expunere diferit fata de prismele din Piata Victoriei sau fata de backlit-urile montate pe mijlocui bulevardului Iuliu Maniu.
 
Pozitionarea geografica
Audienta unui panou publicitar aflat la intrarea in Focsani dinspre Buzau va fi formata din rezidentii orasului Foscani peste care se suprapune segmentul celor care tranziteaza portiunea respectiva de drum (E85). Un panou publicitar aflat in fata unui magazim Mega Image va fi vazut de rezidentii zonei respective (locuinte din imediata apropiere a magazinului). Un panou publicitar montat pe DN1 va "aduna" traficul rezidentilor Bucuresti + Ilfov la care se adauga traficul generat de rezidentii centrului tarii aflati in drum spre Bucuresti.
 
Segmentarea demografica
Un backlit montaj intr-o piata agro dintr-un cartier, va fi vazut de toti rezidentii zonei, indiferent de varsta. Un panou montat in zona Otopeni incepe sa nu mai fie vazut de pensionari iar un panou de pe Splaiul Independentei, zona Regie incepe sa fie mai eficient pentru studentii din zona. Afisajul publicitar din statiile de metrou ofera oportunitati diferite comparativ cu locatiile publicitare de tip roof-top din Piata Victoriei

locatie publicitara format portrait tall
photo credits: Michael Rehfeldt Follow

Dimensiunile suprafetei pe care se face expunerea outdoor
In zona Magazinului Unirea (la fantani) se pot observa categorii foarte diferite de locatii publicitare. Fatada magazinului Unirea ofera suprafete mari folosite in perioada anilor 2000 - 2009 pentru afise de tip mesh banner (de cateva zeci de metri patrati) si reorganizate ulterior pentru campanii pe termen lung (H&M, Berska). Terasele blocurilor sunt folosite pentru constructii publicitare de tip roof-top (cu latimi de peste 10 - 20 m, zonele pietonale sunt vizate de casetele luminoase de tip citylight (de aprox 2mp) in timp ce intersectia Corneliu Coposu / Bd IC Bratianu este folosita pentru constructii pe care sunt expuse masini, prisme sau proiecte speciale.
 
Forma si proportiile afiselor
Organizarea grafica difera de la meshurile pe format portret ingust pe care se pot afisa mai degraba siluete umane, forme de sticle etc la suprafetele publicitare oferite de stadioane.

Mesh-uri pe Magazinul Unirea
Bucuresti - Magazinul Unirea - fotografie din anul 2005

Regimul si viteza de deplasare
Un bus shelter ofera o suprafata de expunere interna pe care o vad de obicei persoanele care asteapta autobuzul (numar relativ mic / zi dar cu expunere indelungata) si o suprafata exterioara, vizibila din autobuz sau masinile care circula prin zona.
 
Timpul de expunere
Un afis publicitar montal intr-o intersectie semaforizata poate avea un timp de expunere de 30-40 de secunde pentru prima masina care asteapta la culoarea rosie dar poate avea o expunere de 5 secunde pentru masinile aflate in mers.
 
Perioada campaniei
Mesajul unui roof-top construit cu volumetrie este de obicei pastrat minim 2 - 3 ani. O campanie cu expunere pe backlit-uri (de aprox 6 - 12 mp) amplasate in cartiere pastreaza un mesaj intre 2 saptamani si 2 - 3 luni.
 
Conditiile de luminozitate
Un mesaj publicitar expus in timpul zilei pe un TV screen va avea nevoie de o luminozitate puternica. Un mesaj expus pe un panou publicitar vizibil de la 50m - 100m va avea nevoie de un contrast puternic pentru a fi perceput bine indiferent de conditiile meteo si are nevoie de elemente mari si clare. Un mesaj publicitar indoor suporta grafica mai sofisticata, cu elemente mai fine, al carui nivel de detaliu poate fi perceput in conditii optime de iluminare.

publicitate outdoor in statia de autobuz
Publicitate in statiile de autobuz (imagine din Bucuresti, zona Baneasa - 16.Dec.2016)
publicitate outdoor pe DN1 zona Baneasa spre Otopeni
Publicitate outdoor in zona Baneasa - foto 16.Dec.2016

Recomandari pentru grafica outdoor
(expusa pe panouri publicitare)

  • Mesaj concis, usor de citit
  • Imagini foarte simple, decupate pe contur
  • Coordonarea cu restul vehiculelor media prin campanii de comunicare integrate
  • Nu amanati definitivarea creatiei pentru saptamana dinaintea campaniei!

Adaptarea graficii in functie de formatul locatiilor publicitare.

Spatiile publicitare pot avea formate si dimensiuni total diferite. Adaptarea unei campanii outdoor la diferitele modele de panouri publicitare presupune de cele mai multe ori mai mult decat o simpla repaginare in functie de dimensiunile afiselor.

Regimul de expunere al unui backlit dintr-o statie de autobuz difera fundamental de cel al unui panou publicitar orientat spre o zona rapida a unui bulevard (ex: Bd. Aviatorilor). Un afis publicitar dintr-o statie de autobuz va fi vazut de cateva sute de persoane pe zi care vor avea timp sa citeasca mesajul timp de cateva minute. Un panou publicitar aflat pe Autostrada Bucuresti - Pitesti (A1) va fi vazut de cateva zeci de mii de persoane dar pentru intervale de timp mult mai mici (de ordinul secundelor).